Ridskolan

Välkommen till ridskolan på Staffanstorps Ridsportförening!

Vårt mål är att bedriva så säker och rolig verksamhet som möjligt. Vi försöker se till att gruppindelningen blir så jämn som den kan bli samt att hästarna är av hög standard - dvs välutbildade med ett bra psyke som gör ridningen så säker som möjligt. Allt kan ju dock hända när det gäller djur och barn...

När du kommer till stallet för att rida en lektion ska du ta dig till det stora stallet - den vita byggnaden rakt fram om du kommer från parkeringen. Om du fortsätter rakt fram så långt du kan när du kommer in i stora stallet så hittar du ett bord till höger. På bordet ligger en pärm där det sitter listor för alla grupper med vilken häst du ska rida just denna lektionen. Vår målsättning är att våra elever ska ha samma häst fyra gånger i rad men eftersom det ibland händer saker med hästarna som inte vi rår över så är detta inte alltid möjligt. Var därför noga med att kontrollera vilken häst du ska ha varje gång du kommer till din lektion.

Du bör vara utrustad enligt följande när du ska rida lektion hos oss (gäller ej nybörjare - se längre ner):

• Du måste ha godkänd hjälm som passar ditt huvud bra (finns att låna av ridskolan i olika storlekar). Tänk även på att samla ihop ditt hår noga om det sticker utanför hjälmen
  • Du måste rida i skor med klack, så att du inte kan fastna i stigbyglarna.
  • Vi ser gärna att du rider med ridstövlar eller ridskor samt shortchaps eftersom vi vill att du ska få ett så bra stöd som möjligt i sadeln.
  • Vi rekommenderar att du rider med säkerhetsväst.
  • Du får inte ha huvtröja, halsduk, stora örhängen, halsband, armband etc som kan fastna när du rider (helst inte i stallet heller!). Tänk även på att inte rida med tuggummi - risken för kvävning finns!
  • Du bör ha kläder som sitter relativt nära kroppen (gäller både byxor samt tröja/jacka) - dels för att din ridlärare ska se hur du sitter och dels för att du inte ska fastna.
  • Du ska ha med dig ett eget spö till din lektion när du rider i 45 minuters grupp (kostar ca 30-50 kronor och är därför något som du kan spara till själv). Du får inte rida med sporrar om inte din ridlärare säger att du av någon anledning ska göra det.
  • På vintern blir det väldigt kallt och då får du ta på dig vad du vill för att inte frysa - så länge det är säkert enligt ovan. Handskar är bra att ha på sig oavsett väderlek.
  • När det är varmt får du rida med kortärmad tröja men inte i linne eftersom du kan skrapa dig om du skulle trilla av.

Som nybörjare kan du låna hjälm av ridskolan. I övrigt räcker det att du har skor med klack samt oömma kläder som du inte är rädd om tills du har bestämt dig för om ridning är sporten för dig eller inte! Tänk på att jeans ofta har en tjock söm på insidan av benet som kan skava mot sadeln. Prata alltid med din ridlärare om du undrar något!

Uppdaterad: 06 AUG 2018 06:52 Skribent: Lotta Fransén