Ny på ridskolan

Välkommen till stallet!

För dig som är ny på SR

Först och främst ska du veta att vi på Staffanstorps Ridsportförening vill att du ska känna dig välkommen – nu är du en i gänget!

Om man inte är van, så är ett stall fullt av nya intryck - hästar, utrustning, människor, olika utrymmen samt regler och rutiner. Det kan vara svårt att hålla koll och komma ihåg allt när det är mycket nytt. Vi försöker vara behjälpliga genom tydliga skyltar samt att informera via anslag. Till din hjälp finns även våra ridlärare och stallvärdar, är du osäker så fråga. Fråga igen och igen! Vi finns här för dig.

I stallet hjälps vi alla åt och de som kan lite mer delar gärna med sig av sina kunskaper till dem som kan lite mindre. Det tar tid att lära sig att hantera hästar, samtidigt är det viktigt att göra rätt för att på så vis undvika olyckor. Är du det minsta osäker på hur du ryktar, sadlar, tränsar, leder osv så fråga, fråga, fråga.

Under året arrangeras i alla grupper teorilektioner i hästkunskap som är öppna för alla våra medlemmar och deras föräldrar. Där får du med ridlärarens stöd lära dig en massa saker och ibland även öva vissa moment i hästhanteringen. Läs gärna igenom vår Hästhållningspolicy för att få information om hur vi vill hantera våra hästar för att det ska vara en så säker verksamhet som möjligt. Längre ner i detta dokument hittar du även vanliga frågor och svaren på dessa – saknas något, kontakta din ridlärare eller mig, Pernilla.

Vill du på egen hand ta reda på mer om hästar och ridning är Svenska Ridsportförbundets Hästkunskapssajt en bra utgångspunkt. Konsumentverkets folder "Välkommen till stallet" ger också många tips!

Välkommen till Staffanstorps Ridsportförening!

PDF för utskrift

Uppdaterad: 26 OKT 2020 12:08 Skribent: Katarina Blom
E-post: This is a mailto link