Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna för dig som är ny medlem på SR

Vad ska jag ha på mig när jag rider?
Långbyxor (gärna tajta), långärmad tröja, skor med klack. Hjälm och säkerhetsväst.

Måste jag köpa hjälm, säkerhetsväst m.m.?
Nej, på ridskolan finns både säkerhetsväst och hjälm som är godkända för ridning att låna.

När ska jag komma till min lektion?
Minst 30 minuter innan din ridlektion börjar.

Jag kan inte komma, vad gör jag då?
Meddela ridskolan så fort du vet att du inte kan komma till din lektion, om du vet redan veckan innan kan du skriva en notering i ridskolepärmen.

Jag kommer komma försent, vad gör jag då?
Meddela en lektionskompis att du behöver hjälp att göra iordning din häst eller din ridlärare som kan ta beslut om du får komma in på lektionen trots att lektionen startat. Tyvärr är det oftast så att om lektionen startat så kan du inte komma in i efterhand.

Jag har missat en ridlektion, kan jag rida igen den vid ett annat tillfälle?
Nej tyvärr har vi ingen möjlighet att erbjuda våra medlemmar detta.

Hur lång är en ridlektion?
Lektionstiden är 45 minuter. I tiden ingår upp- och avsittning samt skritt före och efter ridpasset.

Hur många gånger har jag samma häst?
Du rider samma häst 4 gånger om inget oförutsett hänt som gör att hästen behöver vila.

Kan jag önska vilken häst jag vill rida på?
Nej tyvärr inte. Hästarna väljs ut utifrån hästen, ryttarens kunskap och antal lektioner per dag och vecka.

Får jag vara på stallet även när jag inte har ridlektion?
Vi har flera barn och ungdomar som kommer till stallet efter skolan trots att det inte är deras ordinarie ridtillfälle. Det finns alltid något att göra eller hjälpa till med. För att det inte ska bli för många barn/ungdomar per dag så har vi också ett stallvärdsprogram, för de som önskar vara och hjälpa till extra på stallet. Om ditt barn är intresserat så har vi "uppstartsmöten" två gånger om året.

Finns det någonstans där jag kan ha mina saker?
I sadelkammaren finns det ett rum med skåp som man kan hyra mot en kostnad per termin. Du har eget lås med dig. Är du intresserad av ett skåp så tar du kontakt med ridskolans personal eller ber din vårdnadshavare mejla.

Varför har vi teorilektioner?
För att bli en duktig ryttare behöver man också kunna teorin. På våra teroritillfällen (två gånger per termin) så lär du dig mer om hästens anatomi, sjukdomar, foder, utrustning, sits och inverkan.

Får jag ha egen utrustning på hästen?
Nej, varje häst har sin egna speciellt framtagna utrustning. Dock finns det tillfällen då du kan använda eget schabrak och assecoarer (jul, halloween, tävlingar m.m), kolla med personalen först.

Får jag ha egen ryktväska och använda på ridskolehästarna?
Ja det får du, dock kan du inte använda dina ryktsaker på andra hästar utanför SR.

Får jag ge godis till hästarna?
Ja och nej, vill du ge godis/morötter/äpplen till våra hästar så ger du det i hästens krubba. Varför då? Jo för vi vill inte att hästarna ska nafsa eller börja bitas för att få godis. En del av våra hästar får man inte ge godis till, detta står i så fall på hästens box. Tänk också på att ingen häst mår bra av för mycket godsaker!

Får jag gå in till hästarna i hagen?
Nej du får aldrig gå in i hagarna om du inte blivit ombedd att göra det. Om du ska hämta eller lämna din häst i hagen ska du ALLTID bära hjälm och handskar.

Finns det andra hästar på SR?
Ja på SR finns det också privata hästar som hyr boxplats hos oss. Dessa hästar står i logen och i lilla stallet och ska aldrig hanteras av ridskoleelever.

Måste jag som förälder vara med på lektionen?
Du som har elev i nybörjargrupp måste se till att någon förälder eller anhörig är närvarande och hjälper till att leda hästen i början. På ridskolan finns tyvärr inte ledare till en hel grupp så vi måste be er om hjälp med detta.

Var kan jag som förälder vara under lektionen?
Om du inte ska vara med och leda ditt barn under lektionen ber vi dig ta plats på vår läktare i ridhuset som finns en trappa upp. Tänk på att på läktaren ska det vara tyst och lungt! Glöm inte att stänga av ljudet på din mobiltelefon. Om du filmar eller fotograferar är det endast för privat bruk.

Måste man ha erfarenhet av hästar/ridning som förälder?
Nej det måste man inte, du kommer lära dig vad som förväntas av dig som medföljande vuxen. Under temaveckorna brukar vi ha en liten kurs som riktar sig till dig som är ovan och ny som medföljare i stallet.

Jag vill hälpa till mer i stallet, vad kan jag göra?
Du kan alltid mocka, fylla på vattenhinkar, tvätta vattenkoppar i stallet (om hästen inte står i boxen) och sopa i stallgångarna. Två gånger per termin anordnar styrelsen fixardagar då vi ber vårdnadshavare att hjälpa till att göra anläggningen fin. Vill du engagera dig ytterligare så kontakta styrelsen.

När faktureras ridavgiften?
Avgiften faktureras vid två tillfällen per termin. Första tillfället betalar du en del av avgiften som en anmälningsavgift för att få behålla din plats på ridskolan, därefter faktureras resten av avgiften strax innan terminsstart. Har du inte betalat din avgift får du inte rida.

Varför måste jag vara medlem?
Som medlem i Ridklubben ingår du i en speciell försäkring för ridsport genom Svenska Ridsportsförbundet. För att få rida på ridskolan eller hantera våra hästar, måste du vara medlem i föreningen. Det är också en förutsättning för att du ska få tillgång till lokaler och material som klubben förfogar över, vilket betyder att även du med egen häst eller som är medryttare på en häst i stallet, måste betala medlemsskap. Medlemsskapet gäller per kalenderår.

Kan jag rida fler än en gång i veckan?
Ja du kan rida 2ggr/vecka om det finns plats i grupperna. Då får du 10% rabatt på andra lektionstillfället.

Jag vill inte rida mer, hur gör jag?
Vi har två månaders uppsägning av ridskoleplats. Dock så får ni alltid ett sista datum att säga upp sin plats inför varje terminsstart.

Uppdaterad: 26 OKT 2020 14:56 Skribent: Katarina Blom
E-post: This is a mailto link