Hästhanteringspolicy på SR

Policy gällande hästhantering och hästhållning syftar till att sätta hästens välbefinnande i centrum samt att arbetsuppgifterna ska lösas på ett sätt som är säkert för både människa och häst. Policyn är en vägledning för arbetet med hästar och ska ständigt hållas levande, uppdateras och utvecklas. Den ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den ska även följa gällande lagstiftning.

Kunskap och gott omdöme kring hästen innebär att man förstår och delvis kan förutse hästens reaktioner, visa ordningssinne, arbeta rationellt, effektivt, ekonomiskt och ergonomiskt riktigt.  Det innebär också att man har för uppgiften lämplig klädsel samt även visar en god servicemedvetenhet.

Dokumentet är en beskrivning av det dagliga arbetet med hästar. Nya elever och ny personal ska sätta sig in i dokumentet och reflektera över hur hästhållningen utförs på ett säkert sätt.

För att bidra i arbetet med att minska antalet framtida hästolyckor samt höja den yrkesmässiga standarden har personal, uppstallade och elever vid Staffanstorps Ridsportförening ett ansvar som goda förebilder och visar alltid i sitt arbete med hästar gott omdöme.

De ska dessutom visa god kamratskap och följa de ledord som finns i föreningens värdegrund.

Här läser du hela Hästhanteringspolicyn

Uppdaterad: 05 NOV 2019 11:38 Skribent: Pernilla Karlsson