Staffanstorps Ridsportförening

Villkor och betalning

Villkor och betalningsinformation för ridabonnemang på SR

Betalningsvillkor

När du som nybörjare vill prova på att börja rida hos oss rekommenderar vi vår Drop In-ridning på lördagar. Här kan du testa på utan att förbinda dig till fortsatt ridning.

Mer info om Drop In hittar du här.

Har du ridit tidigare och vill testa på att rida hos oss kan vi i mån av tid boka en provridning för att avgöra din nivå och hitta en lämplig grupp. Alternativt kan du få testa på att rida i en grupp vid ett par tillfällen innan du bestämmer dig. Detta system är till för att du ska få möjlighet att känna om ridgruppen passar dig och dina önskemål. Under dessa veckor har ridläraren även möjlighet att avgöra om gruppen är i rätt nivå för dig. För att våra elever ska ha möjlighet att utvecklas i sin ridning samt trivas i sin ridgrupp är det viktigt för oss att det blir rätt grupp för dig som är ny elev hos oss. Detsamma gäller även dig som redan rider hos oss och vill byta grupp.

Varje abonnemangsperiod är fristående men löper vidare om inte någon uppsägning sker inför nästa abonnemang. Alla abonnemang betalas i förskott. Det är mycket viktigt att säga upp sitt abonnemang i tid om du har för avsikt att inte rida nästkommande period. Detta för att vi ska kunna planera vår verksamhet och kunna meddela alla eventuella ändringar inför nästa abonnemang. Vid eventuell ändring av dag och tid för din ridning har du rätt att avsluta ditt abonnemang om dag och tid inte skulle passa.

Uppsägning av abonnemang

Om du inte säger upp ditt abonnemang löper det på. Du måste säga upp ditt nästkommande abonnemang om du tänker sluta rida.

• Veckorna 30–45 betalas 28 maj. Uppsägning senast 14 maj.
  • Veckorna 46–8 betalas 28 oktober. Uppsägning senast 14 september.
  • Veckorna 9–24 betalas 28 januari. Uppsägning senast 14 januari.

Säger du inte upp abonnemanget har du förbundit dig att betala nästa abonnemang. Utebliven betalning gäller alltså inte som uppsägning.

Abonnemanget sägs upp via mail till ridskolan@staffanstorpsridsportforening.se

Påminnelseavgift 50 kronor vid sen inbetalning. All betalning för abonnemang sker via faktura som mailas ut till dig, önskar du pappersfaktura via brev tillkommer en administrationsavgift på 50 kronor.
Glöm inte att ange FAKTURANUMMER på din betalning.

Abonnemangsperioder

Vi delar in året i tre betalningsperioder á cirka femton veckor varav en vecka per period är Temavecka = avsutten verksamhet. Grupperna Nyb 2 – F2 har teoriundervisning var 5:e lektion, F3 och specialgrupper har teori 1–2 gr per period. Första perioden (hösten 2023) startar v 30 och sista perioden vecka 10 (sommaren 2024). Vi rider även röda dagar och skollov (utom 24 dec – 1 jan). Det är alltså ridning som vanlig allhelgonahelgen, trettondagshelgen, påskhelgen, valborgsmässoafton, 1 maj, pingsthelgen och 6 juni.

Längre sjukfrånvaro

Vid längre tids sjukfrånvaro 2–6 veckor i följd, har du inbetald avgift tillgodo mot uppvisande av läkarintyg. Vid sjukfrånvaro längre än sex veckor återbetalas innestående avgift till dig och ridskolan förbehåller sig rätten att ge platsen till annan ridande. Om du har en längre sjukskrivningsperiod och vill behålla din plats finns det möjlighet att under en längre sammanhållen period ha en ersättare för den perioden. Prata med Pernilla (ridskolan@staffanstorpsridsportforening.se) om det skulle bli aktuellt.

Priser

Medlemsavgift 2023: junior (t.o.m.18 år) 325 kr, senior 375 kr - betalas per kalenderår.

Övrig information

Du får väga högst 80 kg för att börja rida hos oss. Viktgränsen beror på vårt hästmaterials begräsningar.
Godkänd ridhjälm med knäppt hakband ska bäras vid all ridning på SR:s anläggning. För dig som inte har egen ridhjälm går det bra att låna en av våra. Elever upp till 15 år ska bära hjälm i stallet och vid all hästhantering. Vi rekommenderar också alla ryttare att bära skyddsväst vid all ridning. Rider du i tränings- eller specialgrupp hoppning måste du alltid ha skyddsväst.

Abonnemangsryttare ska ha betalat medlemsavgiften för innevarande år för att få deltaga i ridundervisningen. Medlemmar som betalat medlemsavgiften är olycksfallsförsäkrade genom Folksam, för att se försäkringsvillkoren gå in på följande länk https://www.folksam.se/forsakringar/idrottsforsakring/ridsport/idrottsforsakring Länk till annan webbplats.

Publicerad: 2023-03-11

Senast uppdaterad: 2023-04-25