Till dig som är funktionär

INFORMATION TILL FUNKTIONÄRER VID SR:S SERIETÄVLINGAR

Vid våra tävlingar är vi i stort behov utav funktionärer och vi har satt som krav i våra propositioner att någon vuxen (oftast förälder) följer med ryttaren till tävlingen och ställer upp och hjälper till. Innan tävlingen, sätter vi upp en funktionärslista på vänster sida i ryttargången, där du kan se vilken uppgift du tilldelats. Funktionärerna kan byta sins emellan om något uppdrag inte skulle passa. I ryttargången sätter vi också upp startlistor för den aktuella tävlingen.

De arbetsuppgifter som i början är enklast att hjälpa till med är följande:

• INSLÄPP
    Du kallar på den ryttare, som är i tur att rida. När föregående ryttare ridit klart öppnar du den stora porten i ridhuset och sedan även dörren in till manegen och låter den ryttare som har ridit stanna kvar i manegen och släpper därefter in nästföljande ryttare, innan den andra går ut. Du får också vara beredd på, att svara på en del frågor t.ex. Vem är det som är inne? Hur många är det kvar tills jag ska rida? När är det paus? eller När är det prisutdelning? Det är också viktigt att det inte springer människor fram och tillbaka i ryttargången när ekipagen ska gå in eller ut.

• BANPERSONAL
    Du befinner dig inne i manegen och står placerad på lämpligt ställe vid något hinder eller i ett hörn, så att du inte står i vägen för den som tävlar. Vid nedslag ska man vara snabb att ta upp bommar och lägga på plats, efter det att ekipaget har gått i mål. Någon av banpersonalen ska också vara försedd med en kratta, och jämna till eventuella ojämnheter i underlaget som kan uppstå. Du ska vid pauser mellan de olika kategorierna (storlek på ponnyerna) hjälpa till att höja eller sänka hinderna med hjälp av instruktioner från banbyggaren, som oftast är på plats.

• FLAGGARE
    Du placeras inne i manegen och står vid start och mållinjen. När speakern säger: "Var så god och rid" eller ger startsignal med en ”tuta” höjer du flaggan. När ryttaren med någon del av hästen passerar startlinjen, sänker du flaggan och samtidigt startar tidtagningen. Ryttaren måste inom 45 sek från det att startsignal har givits, passera startlinjen. När ekipaget närmar sig slutet av ritten, lämpligen innan det sista hindret hoppas, höjer du åter flaggan, och sänker den när ryttaren går i mål, med någon del av hästen. (Lämpligen tar du samma del av hästen som riktmärke vid varje ritt)

• CAFETERIAN
    SR:s cafeteria är väl känd och brukar vara välbesökt under våra tävlingsdagar. Uppgiften för funktionären är att hjälpa till med försäljning av det Caféet bjuder på för dagen. Allt från dricka och kaffe till godis och “matnyttigt”, både tillagning och diska undan efter hand.

Uppdaterad: 13 MAR 2022 18:22 Skribent: Katarina Blom
E-post: This is a mailto link