Staffanstorps Ridsportförening

Anläggning

Staffanstorps Ridsportförenig är en ideell förening som bildades 1968.

Anläggningen, som SR sedan 1969 hyr av Staffanstorps Kommun, ligger på Ridhusvägen i Staffanstorp, alldeles i anslutning till villakvarteret Ryttarebyn. Detta innebär att de elever och medlemmar som är bosatta i tätorten har cykelavstånd till oss, något som är väldigt positivt då många ridskoleelever hänger här flera gånger i veckan.

Inom den ursprungliga anläggningen ryms stall med 25 boxar samt 2 karrantänboxar, paddock 20x60m samt ridhus 20x40m. På framsidan som vätter mot väster har vi grushagar som under den torra delen av året även kompletteras med gräshagar. Dessa är placerade inom den del av anläggningen som vi sedan 2016 har nyttjanderätt på, det vi kallar Åttan-området. Där finns dessutom lilla grusplanen 40x40m, stora hoppbanan 30x70m och terrängbanan. Alla dessa ytor är inhängnade med trästaket för att göra ridning där mer säker. Planer finns på att göra en liten upplevelseslinga runt hela området, perfekt för elevgrupper och ryttare med funktionsvariationer, men givetvis öppen för alla.

Om man har egen häst och vill rida på ridbanorna måste man lösa medlemskap och anläggningskort.

Publicerad: 2023-03-11

Senast uppdaterad: 2023-03-12