Föreningen

Staffanstorps Ridsportförening (SR) bildades 1968 och är en ideell förening, ansluten till Svenska Ridsportförbundet och Sveriges Riksidrottsförbund. Föreningens mål är att främja ridning för barn och ungdomar, både genom ridskola och tävlingsverksamhet.

SR hyr sedan 1970 lokalerna på Ridhusvägen 1 av kommunen. Här har föreningen under de senaste 40 åren bedrivit ridskola i skiftande utsträckning. Eleverna red i den lilla logen fram till 1975 då ridhuset (20x40 m) stod klart och antalet ridande kunde utökas. Idag finns det förutom ridhuset också en belyst utebana (20x60 m) som används i ridskolan, för privat ridning samt som framridningsbana vid tävlingar.

I takt med antal ridande ökade också antalet uppstallade hästar. Anläggningen rymmer 20 boxar, varav 4 har tillräckliga mått för stora hästar. Det som tidigare utmärkte föreningens verksamhet var att alla privatuppstallade hästar skulle få brukas i lektionsverksamheten tillsammans med de hästar som ägdes av SR. Under de senare åren har det dock funnits möjlighet att stalla upp sin häst utan detta villkor.

Under 1980-talet började ekipage från Staffanstorps Ridsportförening att synas på tävlingsbanorna runt om i Skåne. Denna verksamhet har vuxit allt eftersom och idag har vi ett stort antal ryttare, ponnyer och hästar som representerar föreningen i dressyr, hoppning och fälttävlan på olika nivåer. Även ridskolan har vuxit och kan erbjuda en trevlig och meningsfull fritidssysselsättning för många av kommunens barn och ungdomar. I anläggningens gamla boningshus finns ett klubbrum för ungdomarna. Boningshuset rymmer också kontor, sadelkammare, fritidsrum, tvättrum och upphängningsrum för täcken.

Staffanstorps Ridsportförenings anläggning har öppet för elever och allmänheten vardagar 14.30 – 19.30 och lördagar 7.30 – 13.00. Under dessa tider finns alltid en ansvarig vuxen närvarande.

Postadress: Staffanstorps Ridsportförening, Travvägen 9, 245 38 Staffanstorp

Besöksadress: Ridhusvägen 1