Staffanstorps Ridsportförening

Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna för dig som är ny på SR:

Vad ska jag ha på mig när jag rider?
Långbyxor (gärna tajta), tröja med lång eller kort ärm, men inte linne, stövel eller sko med klack. Hjälm och säkerhetsväst. Handskar kan kännas bra. Alla tom 15 år SKA ha hjälm i stallet.

Måste jag köpa hjälm, säkerhetsväst mm?
Nej, på ridskolan finns både säkerhetsväst och hjälm som är godkända för ridning att låna. Vi har även en del skor, chaps och stövlar att låna ut. Tänk på att du tillsammans med ridskor ska ha shortchaps för säkerhets skull.

När ska jag komma till min lektion?
Minst 30 minuter innan din ridlektion börjar. Din häst och du ska vara färdiga att gå ut ur stallet 10 min innan din lektion börjar. Du registrerar din närvaro genom att kryssa för ditt namn på listan som sitter på whiteboarden utanför kontoret. Där anges även vilken syssla i stallet din grupp hjälper till med (se även längre ner i detta infoblad).

Jag kan inte komma, vad gör jag då?
Meddela ridskolan (0707-33 33 17) eller din ridlärare så fort du vet att du inte kan komma till din lektion, om du vet redan veckan innan kan du skriva en notering i ridskolepärmen.

Jag kommer att komma för sent, vad gör jag då?
Meddela din ridlärare att du behöver hjälp att göra i ordning din häst. Kommer du efter att lektionen startat får du tyvärr stå över.

Jag har missat en ridlektion, kan jag rida igen den vid ett annat tillfälle?
Nej tyvärr har vi ingen möjlighet att erbjuda våra medlemmar detta, men om du på förväg vet att du ska vara borta kan du överlåta din lektion till en annan elev på samma nivå. Om du inte känner någon kan du sätta upp en lapp på anslagstavlan i stora stallet. Du får själv bestämma om du vill sälja eller ge bort lektionen. Glöm inte att meddela ridläraren om det är en annan ryttare som kommer. Är du sjuk en längre period kan vi i vissa fall kompensera det, maila ridskolan@staffanstorpsridsportforening.se.

Hur lång är en ridlektion?
Lektionstiden är 45 minuter för ordinarie- och träningsgrupper. Specialgrupper rider i 60m min. I tiden ingår upp- och avsittning. Du får dock räkna med att komma minst 30 min innan för att hinna göra i ordning hästen samt stanna kvar efter för att kunna ta in den om den inte ska gå nästa lektion. Alla grupper har dessutom en obligatorisk gemensam syssla (fråga ridläraren om ni är osäkra):
grupp 1 packar höpåsar – en till varje häst enligt foderstatslista
grupp 2 fyller på vatten i alla hinkar
grupp 3 mockar högar i ridskoleboxarna – är hästarna inne ska de bindas upp
grupp 4 kvällsfodrar hela stallet tillsammans med ridläraren

Hur många gånger har jag samma häst?
Du rider som regel samma häst 4 gånger om inget oförutsett hänt som gör att hästen behöver vila.

Kan jag bestämma vilken häst jag vill rida på?
Nej tyvärr inte. Hästarna väljs ut utifrån hästen, ryttarens kunskap och antal lektioner per dag och vecka.

Får jag vara på stallet även när jag inte har ridlektion?
Ja, vi har många barn och ungdomar som kommer till stallet efter skolan trots att det inte är deras ordinarie ridtillfälle. Det finns alltid något att göra eller hjälpa till med. För de som vill har vi också ett stallvärdsprogram där man kan vara med och hjälpa till extra på stallet. Om du är intresserad så har vi Stallvärdsmöten flera gånger om året. Du ska ha ridit minst ett år för att bli stallvärd. För fler frågor, kontakta Nellie 0705-15 90 62.

Finns det någonstans där jag kan ha mina saker?
I sadelkammaren finns det ett rum med skåp som man kan hyra mot en kostnad per termin. Du har eget lås med dig. Är du intresserad av ett skåp så tar du kontakt med ridskolans personal på kontoret. Hyran är 100 kr per termin och betalas när du bokar skåpet.

Varför har vi teorilektioner?
För oss är det viktigt att alla får en bra start på ridskolan och att vi värnar hästarnas välbefinnande. På det viset skapar vi en trygg lärmiljö med mindre risk för olyckor. För att bli en duktig ryttare och hästmänniska behöver man lära sig så mycket man kan om hästens anatomi, sjukdomar, foder, utrustning, sits och inverkan och hur man hanterar hästen på ett säkert vis. På Staffanstorps Ridsportförening erbjuder vi Ridutbildning - därför ingår det teoriundervisning på alla våra nivåer. Introduktionsgrupp har under 12 veckor två teorilektioner och rider den tredje, två teorilektioner och rider den tredje osv. Därefter har de precis som Grupperna Nyb 1 – F2 teoriundervisning var 5:e lektion, F3 och specialgrupper har teori 1–2 gr per period.

Får jag ha egen utrustning på hästen?
Nej, varje häst har sin egen speciellt anpassade utrustning. Dock finns det tillfällen då du kan använda eget schabrak och accessoarer (jul, halloween, tävlingar mm), kolla med personalen först.

Får jag ha egen ryktväska och använda på ridskolehästarna?
Ja det får du, dock kan du av smittorisk inte använda dina ryktsaker på andra hästar utanför SR.

Får jag ge godis till hästarna?
Ja och nej, vill du ge godis/morötter/äpplen till våra hästar så ger du det i hästens krubba. Varför då? Jo för vi vill inte att hästarna ska nafsa eller börja bitas för att få godis. En del av våra hästar får man inte ge godis till, detta står i så fall på hästens box. Tänk också på att ingen häst mår bra av för mycket godsaker!

Får jag gå in till hästarna i hagen?
Nej du får aldrig gå in i hagarna om du inte blivit ombedd att göra det. Om du ska hämta eller lämna din häst i hagen ska du ALLTID bära hjälm och handskar.

Finns det andra hästar på SR?
Ja på SR finns det också privata hästar som hyr boxplats hos oss. Dessa hästar står i logen och i lilla stallet och hanteras endast av sina ägare.

Måste jag som förälder vara med på lektionen?
Du som har elev i nybörjargrupp måste se till att någon förälder eller anhörig är närvarande och hjälper till att leda hästen i början. På ridskolan finns tyvärr inte ledare till en hel grupp så vi måste be er om hjälp med detta.

Var kan jag som förälder vara under lektionen?
Om du inte ska vara med och leda ditt barn under lektionen ber vi dig ta plats på vår läktare i ridhuset som finns en trappa upp. Tänk på att på läktaren ska det vara tyst och lungt! Glöm inte att stänga av ljudet på din mobiltelefon. Om du filmar eller fotograferar är det endast för privat bruk – det vill säga det får inte läggas ut i sociala medier. Se vår särskilda policy om regler för filmning på ridskolan.

Måste man ha erfarenhet av hästar/ridning som förälder?
Nej det måste man inte, du kommer lära dig vad som förväntas av dig som medföljande vuxen. Under temaveckorna har vi ofta kurser som riktar sig till dig som är ovan och ny som medföljare i stallet.

Jag vill hjälpa till mer i stallet, vad kan jag göra?
Du kan alltid hjälpa till att rykta, mocka, fylla på vattenhinkar, tvätta vattenkoppar i stallet (om hästen inte står i boxen) och sopa i stallgångarna. Två gånger per termin anordnar styrelsen fixardagar då vi ber vårdnadshavare att hjälpa till att göra anläggningen fin. Vill du engagera dig ytterligare så kontakta styrelsen – ordforande@staffanstorpsridsportforening.se

När faktureras ridavgiften?
Vi delar in året i tre betalningsperioder á cirka femton veckor varav en vecka/period är Temavecka – avsutten verksamhet. Första perioden (hösten 2022) startar v 31, andra perioden v 46 och sista perioden vecka 10. Vi rider även röda dagar och skollov (utom 24 dec – 1 jan). Du har kvar din plats om du inte säger upp den, detta ska ske senast 14 sep (period 2), 14 januari (period 3) eller 14 maj (period 1).

Varför måste jag vara medlem?
Som medlem i Ridklubben täcks du av en speciell olycksfallsförsäkring för ridsport genom Svenska Ridsportförbundet. För att få rida på ridskolan eller hantera våra hästar, måste du vara medlem i föreningen. Det är också en förutsättning för att du ska få tillgång till lokaler och material som klubben förfogar över, vilket betyder att även du med egen häst eller som är medryttare på en häst i stallet, måste betala medlemsavgift. Medlemsavgiften gäller per kalenderår.

Kan jag rida fler än en gång i veckan?
Ja du kan rida flera gånger i veckan om det finns plats i grupperna. Då får du 10% rabatt på första lektionstillfället.

Jag vill inte rida mer, hur gör jag?
Om du inte säger upp ditt abonnemang löper det på. Du måste säga upp ditt nästkommande abonnemang senast det uppsägningsdatum som anges för varje abonnemangsperiod. Säger du inte upp i tid har du förbundit dig att betala nästa abonnemang. Abonnemanget sägs upp via mejl till ridskolan@staffanstorpsridsportforening.se

Publicerad: 2023-03-11

Senast uppdaterad: 2023-03-11